Artist as Disciple: Miyajima Tatsuo and Soka Gakkai (Published in the 2019 Journal of Asian Humanities at Kyushu University)

Artist as Disciple: Miyajima Tatsuo and Soka Gakkai (Published in the 2019 Journal of Asian Humanities at Kyushu University)

https://catalog.lib.kyushu-u.ac.jp/opac_detail_md/?reqCode=fromlist&lang=1&amode=MD100000&bibid=2231580&opkey=B155558745049101&start=1&place=&totalnum=11&list_disp=50&list_sort=0&cmode=0&chk_st=0&check=00000000000

Miyajima Tatsuo is a globally recognized artist known for his immersive installations of LED counters. His work emphasizes the cyclical nature of time and is often described as “Buddhist,” but without reference to the specific type of Buddhism that informs Miyajima’s production. This article looks closely at Miyajima’s profound affiliation with the Buddhist religious organization Sōka Gakkai and references the artist Joseph Kosuth’s understanding of conceptual art to analyze Miyajima’s work. It argues that Miyajima’s production represents a form of religious practice rooted in Nichiren Buddhism and the cultivation of an “inseparable bond” (shiteifuni) with Sōka Gakkai’s third president, now honorary president, Ikeda Daisaku. The article aims to counter the dominance of secularization narratives in contemporary art that frame the use of religious themes and motifs as a matter of individual interest and expression, rather than organizational affiliation and collective practice.

空間を埋め尽くすLED カウンターのインスタレーションで世界的に知られるアーティスト・宮島達男。時間の周期性を訴える彼の作品がしばしば「仏教的」であると見做されるなかで、研究者や批評家たちは、宮島のより具体的な仏教活動について、つまり創価学会との繋がりについて見落としがちである。本論文ではジョセフ・コスースによるコンセプチャルアートの理論を取りあげながら、宮島作品における彼独自の解釈を検討し、日蓮仏教に根ざしたその宗教的実践の姿だけでなく、創価学会の第三代・名誉会長の池田大作との「師弟不二(師匠と弟子の切っても切れない関係)」への姿勢を指し示す彼の活動について論じる。筆者の狙いは、組織的活動や集団的実践よりもむしろ個人的な趣向や表現として宗教的なテーマやモチーフを扱い、それを構築せんとする現代美術シーンの(俗化した)文脈に一石を投じることである。

インターネット民芸の盛衰史 (『美術手帖』創刊70周年を記念して開催した第16回芸術評論募集の次席)

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An Artist Duo’s Ingenious Movie About US Military Bases in Japan (Published on Hyperallergic)

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